Wednesday 13 August 2014

Kisah benar: Wanita, Suplemen dan Kecantikan

Anti supplement??? Itu lah diri saya suatu ketika dahulu.

Bila mana saya selalu tengok kawan saya setiap hari makan supplement. Biasalah masa sambung master dulu bergaul dengan ramai kawan2 yg lebih berumur dan masa dulu dalam kelas i'm the youngest yang sambung master dulu.

Tapi ada sorang kawan ni nampak mudaaaa je compare dengan umur dia. Memang orang tak percaya. Actually dia dh 40s almost nak masuk 50s, masa saya belajar dulu la sekarang dh 50 la kot lama dah tak jumpa kawan ni.

Tapi energy dia tak menunjukkan dia seorang yang reaching the age of 50s. Memangla nampak wrinkle tu tapi still memang kalau teka umur korang mesti salah teka punyelah. Saya agak close dengan dia since we are in the same class. Selalu hari-hari nampak dia makan supplement.

Masa tu saya tak tahu pon kepentingan supplement ni. Memang anti giler. Sebab bagi saya supplement tu adalah ubat, bila ubat saya assume ade chemical and bila.ade chemical saya assume memang boleh rosakkan ginjal. Kolot sungguh time tu!

Bila saya luahkan ape yang saya rasa pasal supplement kat dia. Sebab bagi saya..kita dah makan kot..makan sayur..makan buah..tapi bila saya membebel-bebel tu dia hanya tersenyum je.. then lepas tu barulah dia bersuara.. dia tanya..

You makan sayur-sayuran yang fresh ke yang goreng?
Saya cakap takde maknenye lah kalau yang tak digoreng kan?

You makan cukup x nutrisi yg dicadangkan untuk setiap hari mengikut keperluan badan?
Saya jawab..for sure la tak kan. Tapi makan la jugak daripada tak makan langsung.

Dia cakap, ape yang kita makan sebenarnya belum mencukupi apa yang badan kita perlukan setiap hari. Sebab tu badan kita cepat penat dan lemah. Asal balik keje mesti terbongkang..otak dah tak boleh nak fikir dengan baik dah sebab badan dah lemah dan otak pun lemah nak berfikir..

No wonder la dia memang genius, seriously babe. Semua benda dia tahu bila masa dia membaca pun saya tak tahu. Ingatan pun kuat, dah tua-tua pon ingatan kuat lagi. Kalah org muda dan dia memang seorang yang fokus.

Katenye bila badan sihat, otak akan lebih cergas..dan akan lebih fokus. Sebab tu bila bagi anak3 makan Mealshake mereka boleh fokus dalam kelas sebab badan dan otak mereka ready untuk terima sebarang input.

Dan yang penting, kawan saya ini pengguna Shaklee tegaaaaarr dari zaman dia awal 30an lagi. Dan dia pon active sports tau even dah tua-tua ni. Jangan tak percaya.. percayalah!

Sejak dari tu saya cuba Shaklee. Memang lain sangat before dan after makan supplement. Kalau tak makan supplement memang rasa ade benda tak kena dengan badan.

Lagi satu katenya, orang perempuan lagilah sangat-sangat wajib ambik supplement. Sebab bila dah berkahwin dan ada anak, nak bagi anak tu sihat, mak kena makan makanan yang berzat tinggi. Bukan makanan yang dah tercemar dengan hasil goreng-gorengan yang zat dia dah mati. Kalau tak makan supplement.. tuggulah..masuk anak ke 3 ke 4.. gigi tu sebatang sebatang luruh.. nak tayang depan laki dengan gigi rongak?

Hahaha.. berani???? Sekarang tak rasa la.. nak gigi rongak dulu ke atau nak prevent gigi dari rongak? Kajian dah banyak dah orang buat ini.. kalau tak percaya jugak.. den takleh kata apa la.


Sumber: dari blog PM Cery, (juga dipetik dari FB anak buah beliau, Nani)



Disalin dari group.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...