Tuesday 2 December 2014

Pil Dengkur Anda: Minyak Kelapa Dara Membantu Menghilangkan Masalah Dengkur

Hah siapa tidur berdengkur ??? orang selalu kata orang yang tidur berdengkur nie dia selalunya orang yang letih sangat means tak cukup rehat..betul ke ?? dan ia juga dikaitkan dengan masalah pernafasan..nanti kita cerita macam mana..


Definisi Dengkur:

Dengkur terjadi disebabkan ada halangan pada saluran pernafasan mungkin kerana posisi tidur yang salah, pengumpulan lemak sekitar muka/leher & mungkin jugak faktor habuk/alahan. Pengaliran udara melalui saluran pernafasan yang sempit ini akan mengakibatkan lelangit lembut (bahagian tekak) akan bergetar. Getaran ini akan menghasilkan bunyi yang kita dengar sebagai dengkur.

Dengkuran bukan saja menjejaskan kualiti tidur seseorang dimana tubuh kite kekurangan oksigen dan ia menunjukkan tanda pernafasan terganggu time tidur (tersumbat).


Punca utama dengkur (sumber SINI)

Masalah tonsil, masalah adenoid, masalah hidung seperti alahan, tulang bengkok, resdung, kanser hidung dan tekak serta masalah tulang muka kecil.

Terdapat juga faktor-faktor lain yang menambahkan masalah dengkuran pada orang yang sememangnya berdengkur, iaitu kegemukan dan mempunyai leher yang besar, pengambilan alkohol, mengambil ubat tidur, usia yang melebihi 45 tahun, mempunyai dagu kecil atau mempunyai lidah yang besar.

Bahaya ke kalau biarkan dengkur tanpa rawatan (sumber SINI)

Masalah dengkuran yang tidak dirawat boleh menimbulkan pelbagai kesan buruk atau penyakit-penyakit kronik lain. Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa dengkuran yang teruk boleh menyebabkan masalah darah tinggi, lemah jantung, degupan jantung tidak normal (arrhythmia) yang kadangkala boleh menyebabkan kematian semasa tidur dan angin ahmar.

Dalam dengkuran yang teruk, paras oksigen di dalam badan menjadi berkurangan. Jika ini berpanjangan, ia akan menyebabkan badan melepaskan bahan-bahan kimia yang akan meningkatkan tekanan darah. Tekanan darah ini akan menyebabkan jantung bekerja lebih keras dan dalam jangka masa panjang menyebabkan masalah jantung pula. Oksigen yang tidak mencukupi juga menyebabkan sel darah merah menjadi bertambah (polycytaemia) yang boleh meningkatkan risiko strok

Mereka yang menghadapi masalah dengkur tidak sepatutnya berputus asa dan membiarkan sahaja masalah ini tanpa dirawat. Dengkur boleh dirawat bergantung kepada puncanya. Pesakit perlu berjumpa dengan pakar telinga, hidung dan tekak. Doktor akan menyiasat dan mencari punca dengkuran.

Di antara rawatan yang diberikan ialah membuang tonsil atau adenoid jika didapati bermasalah, merawat masalah hidung dan resdung jika ada, rawatan diathermy, laser atau radiofrequency bagi membuang tisu berlebihan di dalam tekak. Pesakit yang berkemampuan boleh membeli dan menggunakan mesin CPAP (continous positif airway pressure) dan menggunakannya setiap malam semasa tidur,'' jelasnya.


Petua Hilangkan dengkur ?

1. segera berjumpa doktor jika terdapat masalah hidung dan tonsil

2. mengurangkan berat badan, elakkan daripada mengambil alkohol terutama di waktu malam, 

3. jangan diamalkan mengambil ubat tidur kecuali terpaksa dan 

4. tidur mengiring walaupun cara ini biasanya kurang efektif.


Kaitan VCO dan dengkur. Bagaimana VCO MEMBANTU merawat dengkur?

♥ Dengan amalkan memakan VCOA Treenea ia boleh menghilangkan bunyi dengkuran ketika tidur.

♥ Ini kerana VCO bertindak menghasilkan sel-sel baru & bukan sahaja bertindak pada kulit malah turut mengembalikan keanjalan & elastik pada saluran pernafasan & anak tekak. 

♥ Apabila otot2 di belakang mulut kembali anjal & elastik maka saluran pernafasan kembali luas & memudahkan aliran keluar masuk udara ketika tidur.

♥ Secara tak langsung membersihkan laluan pernafasan dan kerongkong seterusnya mengurangkan dengkur!

♥♥♥ VCOA Treenea juga menyembuhkan masalah sinus, mengurangkan berat badan berlebihan yang juga menjadi faktor utama tidur berdengkur 


Credit to Suriani (Dealer Sarikei)

VCOA Treenea melegakan pernafasan, mencairkan kahak lalu membersihkan laluan pernafasan dan kerongkong = kurang masalah berdengkur = tidur berkualiti



Harga:
  1. VCO Softgel (40 biji)   - RM40(SM) RM43(SS)
  2. VCO Softgel (120 biji) - RM75(SM) RM78(SS) 
  3. VCO Liquid (180ml)    - RM40(SM) RM43(SS) -- perisa asli 
  4. VCO Liquid (180ml)    - RM45(SM) RM48(SS) -- perisa nenas


Add postage RM6 (SM) / RM9 (SS) untuk tempahan 1-2 kotak


Ingin membuat tempahan dan pesanan?


5 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...