Wednesday 1 January 2014

My Review: Vitamin C Shaklee Sustained Release

Assalamualaikum dearies

Harini nak berkongsi tentang pengambilan supplemen semulajadi Vitamin C Shaklee Sustained Release. Saya panggil ia Vitamin Cantik. Vitamin C Shaklee adalah produk Shaklee pertama yang saya makan. Sejujurnya saya tidak sukakan vitamin/pil tapi atas desakan jerawat yang menghimpit sedari bangku sekolah saya rasa tak boleh bertangguh lagi. Another reason saya ambil Vitamin C adalah saya takutkan wajah yang tua sebelum usia atau kelihatan tua. Padahal ketika itu umur saya baru sahaja 24 tahun tapi takut sangat fikir beberapa tahun lagi akan 3series hehe. Kebaikan Vitamin C ianya akan merangsang penghasilan kolagen so struktur kulit lebih cantik dan tegang.

Ok pengalaman sendiri zaman sekolah berasrama, setiap kali pulang ke rumah ketika bercuti dari asrama, ibu pasti membekalkan Vitamin C dengan tujuan menghilangkan jerawat teruk diwajah ketika itu. Tapi tak makan malah dibiarkan sampai expired dalam locker asrama. Menyesal ikut kata hati taknak lawan perasaan tak suka telan pil/vitamin.

Penghujung 2012, ingat lagi tarikh 06/10/2012 saya order kat salah seorang pengedar Shaklee yang dikenali ketika dialam maya. Jangan tak tahu drama ok nak mendapatkan sebotol Vitamin C Shaklee ini sebab selalu OUT OF STOCK @ TEMPORARILY OUT OF STOCK. Memang hot demand sehingga saya pernah terputus bekalan selepas habis stok. October 2013 baru Shaklee release batch Vitamin C semula. Dan kalau nak tahu itulah vitamin pertama saya beli dengan gaji sendiri. Nostalgia kan hehe. Everyday makan tanpa skip. Kalau terlupa sehari tuh mungkin sebab tertidur awal sebab kadang-kadang saya makan pagi before pergi kerja or malam before tidur.





Ok mari saya senaraikan sedikit kisah saya dengan Vitamin Cantik ini

1. Masalah jerawat: semakin pulih dan pulih. Allah sahaja yang tahu betapa menggerutunya kulit saya dahulu. Kasar! Sekarang lebih lebih baik. :)
2. Masalah liang pori besar: pori-pori semakin mengecil dari dulu tapi belum memuaskan hati. Nak liang pori yang kecil. Tapi memang ada perubahan. Suka :)
3.  Imunisasi meningkat: kurang dijangkita demam/selesema. Sementelah saya sendiri jarang jatuh sakit. Alhamdulillah. Jika demam/selesema cuba patahkan dua Vitamin C dan telan. Lebih cepat kebah. Atau ambil 2 biji sekaligus
4. Gusi berdarah: Kekerapan gusi berdarah salah satu punca saya bertekad ambil Vitamin C. Sehingga kini tiada lagi masalah skurvi/gusi berdarah. Syukur Alhamdulillah
5. Kulit kusam: saya perasan kulit lebih cerah berbanding dahulu sebab dulu kulit kusam sebab banyak sangat parut jerawat dan parut jerawat semakin hilang. Sedih tengok gamba zaman study, macam lori kicap tumpah :(

Pengalaman adik perempuan saya sendiri yang menghidap resdung kini simptom resdung semakin berkurang. Tiadalah setiap hari asyik bersin setiap waktu pagi lagi. Yang adik lelaki pula juga ada simptom resdung and muka banyak naik jerawat sejak habis latihan PLKN. After saya suggest makan Vitamin C, perubahan pertama jerawat semakin berkurang day by day, bekas and jerawat2 lama yang besar makin pudar in other word kulit semakin licin and surprisingly makin cerah. Serius muka dia teruk naik jerawat after PLKN. Makin hensem la adik teman sejak berShaklee hehe




Oleh kerana ia supplement pertama, saya telah membaca banyak artikel berlainan bahasa untuk mengukuhkan pemahaman saya tentang Vitamin Cantik ini. Berikut adalah rumusan saya ketika itu. 
  1. jangan pilih vit c yang without bioflavonoids..ok apakah bioflavonoids? kalau nak tau, vitamin C sintetik tidak mempunyai bioflavonoids cuma ada semata-mata asid askorbik saja. Asid askorbik mesti kena berganding bahu dengan bioflavonoids. Dengan kata lain, kalau korang usha ingredients kat botol Vit C cuma ada asciorbik acid, saja, ia tak mampu bertindak seperti vitamin C yang sebenar.  Bioflavonoids adalah pigmen tumbuhan-tumbuhan yang dijumpai banyak di dalam buah-buahan sitrus dimana ia  membantu dalam penyerapan vitamin C sepenuhnya dan memelihara vitamin C itu sendiri daripada oksidasi. So bioflavonoids yang ada dalam Shaklee contohnya bioflavonoids dari oren, lemon dengan grapefruit..pergi buat survey kat famasi
  2. Sustained Release..Vitamin c shaklee adalah bersifat sustained release atau lebih mudah, pelepasan perlahan-lahan...dimana sebagai contoh if vit c yang kita ambil 500mg, maka ia akan dilepaskan secara perlahan-lahan..so kita akan mendapat manfaat setiap beberapa jam 
  3. No artificial flavours, sweeteners, colours or preservatives added.
  4. dan yang pasti vit c shaklee nie 1 biji = 7 biji oren...WOW...sebijik oren pon susah nak habis...hebat aku nanti makan sebiji vitamin c saja dah dapat manfaat tujuh biji oren..

Lagi satu dari anda beli jenama Vitamin C diluar sana yang mahal tetapi tiada Bioflavanoid, dan bukan vitamin semulajadi seperti Shaklee, better beralih pada Shaklee. 180biji tahan 6 bulan. Harga tersangat berbaloiiii. PM saya untuk harga istimewa dan boleh chat untuk dapatkan full consultation.


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



3 comments:

  1. Kulit jadi cantik tanpa jerawat selama lepas berapa bulan makan? Sy pun mghadapi masalah tu skrg. Then satu lagi masalah, sy takleh telan pil :( tp dah beli shaklee vita C nie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Nazirah, saya amalkan sebotol dah nampak kesan,

      Awak boleh email saya dindashaklee@gmail.com or add saya di FB. InsyaAllah sy blh bantu consultation.

      Delete
  2. Saya nak let go vitamin c. Rm67 include pos.Wassap 0129185597

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...