Saturday 1 February 2014

Vitalea Iron Formula: HB Rendah Ketika Hamil (Anemia) & Bagaimana Tingkatkan HB

Di Malaysia, antara masalah yang dihadapi ibu hamil selain masalah diabetes atau tekanan darah tinggi adalah masalah hemoglobin rendah (HB low).

Paras normal hemoglobin bagi wanita adalah di antara 11.5 hinga 16.5g/dL manakala lelaki adalah 12.5 hingga 18.5g/dLApabila paras hemoglobin tidak mencukupi, seseorang itu berisiko untuk mendapat anemiaSecara umumnya, hemoglobin ialah protein yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh tisu badan. Apabila sel darah merah yang matang dan membawa oksigen ini semakin berkurangan, di sinilah serangan anemia bermula.

Simptom awal anemia
- Sentiasa letih
- Pening kepala atau pitam
- Apabila melakukan aktiviti fizikal, mudah mendapat sesak nafas
- Warna kulit bertukar menjadi pucat
- Penurunan berat badan
- Kadar denyutan jantung yang cepat
- Lemah daya ingatan
- Antara punca masalah HB low
- Kekurangan faktor penting seperti zat besi, vitamin B12, folat dan ‘erythropoitein’
- Kekurangan hormon : Paras hormon tiriod yang rendah
- Gangguan pembentukan sel darah merah seperti talasemia
- Risiko anemia di kalangan ibu hamil
- Peratusan tinggi untuk melahirkan anak pramatang
- Pertumbuhan janin yang terencat semasa di dalam kandungan

Kepentingan hemoglobin semasa hamil

Ia penting untuk perkembangan bayi mengikut jangkamasa kandungan.

1. Kandungan kurang dari 5 bln (<20 minggu)
Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis i.e pembentukan organ2 seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), jika jantung tidak terbentuk dgn sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dpt dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat(eg. tiada kaki & tangan dgn sempurna). Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi, mungkin bayi akan selamat di lahirkan tetapi kurang pandai.

2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28 minggu)
Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan.

3. Kandungan 7 bulan ke atas(28-40 minggu)
Sifat bayi telah sempurna dlm usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.

Bagaimana pula kesannya pada si ibu

Jika HB kurang, ibu akan cepat berasa letih, kadang-kadang akan mengalami sesak nafas, pening-pening dan mudah pitam, jantung bergerak laju/rs berdebar-debar (palpitation). Jika semasa mengandung atau semasa bersalin ada kehilangan darah, darah akan bertambah cair dan ini boleh membawa kepada kerosakan jantung, paru2, buah pinggang dan boleh membawa maut.

Cara tingkatkan paras hemoglobin dalam darah

a) makan hati ayam setiap hari samada goreng atau masak mengikut kesukaan
b) makan makanan laut, kerang, ikan bilis- boleh juga tetapi tidak secepat makan hati ayam untuk naikkan Hb
c) makan pil/vitamin tambah darah mengikut yang ditetapkan setiap hari kerana HB akan bertambah 1g/dl jika kita makan vitamin selama 10-14 hari secara berterusan..
d) vitamin tidak diambil bersama-sama susu/produk tenusu dan supplement kalsium. Ini kerana kalsium akan menyebabkan tubuh sukar meresap sesetengah kandungan yang ada pada vitamin

Supplement yang dicadangkan




Vitalea iron formula:

Mengandungi zat besi yang membantu pembentukan sel darah merah dan menghasilkan sel darah yang sihat. Zat besi menjadi sebahagian daripada struktur hemoglobin yang membawa oksigen ke tisu dan sel

Ramai orang memilih Vitalea Shaklee sebab ia multivitamin yang dilengkapi dengan vitamin dan mineral yang diperlukan badan. Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting (disarankan RDA). Ia formula yang sungguh komprehensif dan sangat seimbang.

Manfaat Utama:

1. Penambahan Tenaga Segera – pemberi tenaga, kecergasan tubuh dan kekuatan mental, sekaligus membantu system memori dan focus dalam aspek pembelajaran mahupun kerja seharian.
2. Pelengkap Nutrisi – Kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting akibat amalan diet yang tidak seimbang, terutamanya mereka yang mengamalkan sayuran (vegetarian) dan anaemia.
3. Keupayaan Sistem Produktif – Penting kepada kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar.
4. Metabolisma – Sangat membantu dalam stimulasi metabolism dan melambatkan proses penuaan.
5. Elemen Penting Pada Sel Tubuh – Menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormone, serta menjaga kesihatan tirod.
6. Melindungi Organ – Melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati.


Sedikit testimoni:






Set Lengkap Ibu Hamil Shaklee: Klik SINI

Lagi Testimoni Vitalea Iron Formula: Klik SINI






* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...