Thursday 28 February 2013

Testimonial VCOA Treenea turunkan kolestrol jahat (LDL)

Hi darlingss...

Ok jom citer pasal kolestrol plak ye..eh jangan ingat yang kurus sekeping kolestrol korang cantik ye..yang kurus sekeping nie la kolestrol tinggi kadang2 lebih dari yang bertubuh comelss..

Jom baca =)

Kolesterol ialah sejenis jisim lembut seperti lemak dan berlekit seperti lilin dan dijumpai di dalam aliran darah dan dalam semua sel badan. Kolesterol merupakan bahagian penting dalam badan yang sihat kerana ia digunakan untuk mengeluarkan membran sel dan sesetengah hormon, serta membantu melicinkan fungsi badan lain yang memerlukannya.

Namun, terlampau banyak kolesterol dalam darah akan mengundang risiko besar untuk diserang penyakit jantung koronari (seterusnya akan membawa kepada serangan jantung) dan angin ahmar.
 

Dari manakah datangnya kolesterol ini?

Kolesterol datangnya daripada dua punca, daripada makanan dan badan anda. Hepar dan sel lain dalam badan anda mengeluarkan kira-kira 75 peratus daripada kolesterol darah. Baki 25 peratus lagi datangnya daripada makanan yang anda makan. Julat yang selamat untuk pengambilan kolesterol ialah antara 200-400 miligram sehari.


Kolesterol LDL (Kolesterol jahat)

Apabila terdapat terlampau banyak kolesterol jenis lipoprotein (LDL) berkepadatan rendah beredar dalam darah, ia beransur-ansur akan melekat dan mengumpul pada dinding dalaman arteri yang menyalurkan darah ke jantung dan otak. Bersama dengan jisim lain, ia lama kelamaan akan membentuk plak, iaitu sejenis longgokan keras yang akan menyempitkan arteri dan menjadikannya kurang anjal. Keadaan sedemikian dikenali sebagai atherosclerosis. Sekiranya suatu gumpalan terbentuk dan menyumbat arteri yang telah pun menyempit itu, ini akan mengakibatkan serangan jantung atau angin ahmar.
 

Kolesterol HDL (Kolesterol baik)

Lebih kurang satu perempat hingga satu pertiga daripada kolesterol darah dibawa oleh lipoprotein yang berkepadatan tinggi (HDL). Kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol "baik", sebab paras HDL yang tinggi dikatakan dapat melindungi daripada serangan jantung. Paras HDL yang rendah (kurang daripada 1.0 mmol/L) juga akan meningkatkan risiko penyakit jantung.
 

Trigliserida

Trigliserida ialah bentuk sejenis lemak yang diperbuat di dalam badan. Trigliserida yang tinggi mungkin disebabkan oleh berat badan yang berlebihan, tidak aktif, merokok, meminum alkohol secara berlebihan dan mengambil makanan yang tinggi karbohidrat (60 peratus atau lebih daripada jumlah kalori). Mereka yang mempunyai trigliserida tinggi seringkali mempunyai paras kolesterol yang tinggi juga, termasuklah paras LDL yang tinggi serta paras HDL yang rendah.
 

Kolesterol Lp (a)

Lp (a) merupakan variasi genetik bagi kolesterol LDL (kolesterol jahat). Paras Lp (a) yang tinggi adalah faktor risiko utama bagi perkembangan pramatang pendepositan lemak dalam atreri.
 

Apakah yang ditunjukkan oleh paras kolesterol anda?

Laporan ujian anda akan menunjukkan paras kolesterol mengikut ukuran millimoles per litre (mmol/L). Untuk menentukan bagaimana paras kolesterol mempengaruhi risiko untuk anda menghidapi penyakit jantung, doktor juga akan mengambilkira faktor risiko lain seperti usia, sejarah keluarga, merokok atau tidak dan tekanan darah tinggi.
 

Perhatian: Julat yang selamat untuk pengambilan kolesterol ialah 200-400 miligram sehari. Ubat-ubatan biasa untuk menurunkan kolesterol.

Kini telah terbukti dengan kukuh bahawa statins (juga dikenali sebagai HMG-CoA Reductase Inhibitor) merupakan jenis ubat yang amat mujarab dan berkesan kerana ia bukan sahaja dapat menurunkan kolesterol secara mendadak, tetapi juga dapat mengurangkan risiko serangan jantung. Statins menghalang pensensitisan kolesterol dengan menyekat enzim HMG-CoA Reductase.

Sesetengah orang yang mengambil ubat statin melaporkan banyak mengalami kesan sampingan termasuk sakit-sakit otot, lemah badan, keletihan, daya ingatan yang bermasalah dan juga mati pucuk (erectile dysfuntion).

Masalahnya, gejala tersebut merupakan rungutan yang biasa didengar berkaitan dengan peningkatan usia, oleh itu ramai orang menganggap perkara ini tidak perlu dimaklumkan kepada doktor mereka. Menurut Dr. Julian M. Whitaker M.D.
 

Minyak kelapa dara dan kolesterol

Minyak kelapa dara terdiri daripada asid lemak tepu. Menurut Bruce Fife dalam Coconut Cures, minyak kelapa dara mengandungi 92 peratus asid lemak tepu. Lemak tepu ini, adalah berbeza daripada lemak tepu yang terdapat pada minyak lain dan haiwan. Lemak tepu dalam minyak kelapa dara mempunyai komposisi kimia yang berbeza dari lemak tepu haiwan. Lemak tepu jenis lain mempunyai rantaian panjang sedangkan minyak kelapa terdiri daripada rantai sederhana. Perbezaan ini adalah salah satu sebab mengapa lemak tepu pada minyak kelapa dara boleh membantu menurunkan kadar kolesterol.

Minyak kelapa mengandungi asid laurik, menurut westonaprice.org. Asid laurik adalah asid lemak tepu esensial yang telah terbukti menurunkan kadar kolesterol berbahaya sementara meningkatkan tahap kolesterol yang bermanfaat. Menurut Dr Mary Enig dari westonaprice.org, minyak kelapa merupakan makanan berfungsi yang amat penting pada abad ke-21 yang menjadi minyak bermanfaat untuk pencegahan dan rawatan beberapa penyakit jantung.

Minyak kelapa dara terdiri daripada lemak yang sesuai untuk jantung yang sihat, USDA menyatakan minyak kelapa dara mengandungi hampir dua peratus daripada asid lemak. Menurut American Heart Association, lemak yang terkanndung dalam minyak kelapa dara membantu menurunkan kolesterol dengan menjaga arteri elastis dan membantu pengaliran darah. Lemak ini juga boleh membantu melindungi kesihatan jantung. 




sumber artikel  : SINI 

Testimonial dari seorang doktor !!!!
Saya mengamalkan VCOA keluaran TREENEA. Dari 5/1/2013. Dengan makanan seimbang dan bersenam secara berkala, anda bandingkan result FLP( fasting lipid profile@ cholestrol) dibawah:

1. Peningkatan HDL(cholestrol baik)
2. Penurunan TG (triglyceride)
3. Penurunan LDL (CHOLESTROL JAHAT)


testimonial 2:

testimonial 3:



Kesan jangka panjang pengambilan Minyak Kelapa Dara :-

♥ meningkatkan tahap “kolesterol baik (lipoprotein berketumpatan tinggi)" yang bermanfaat untuk kesihatan
♥ Kolesterol baik membantu menurunkan tahap "kolesterol jahat (lipoprotein berketumpatan rendah)"
  seterusnya membersihkan arteri yang tersumbat dan melindungi jantung.  




cara paling senang dan penting untuk mengekalkan kesihatan apda tahap optimum, amalkan makanan seimbang! lebihkan buahan..uiiii sedapnya ehhehehe



RM40 (60 SOFTGEL)

VCOA TREENEA READY STOCK!

Nak order..? macam biasa sms/call 013-734 2887 / 012- 326 6637

email us to rafika_boy88@yahoo.com @ sms jer =)
Nama:
Alamat penghantaran:
No. Tel:
Produk:
Kuantiti:

 love,
ieyka.dinda

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...